239 dagen van huis, ECUADOR - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu 239 dagen van huis, ECUADOR - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu

239 dagen van huis, ECUADOR

Door: Mitsy & Marcus

Blijf op de hoogte en volg Mitsy

04 Juli 2015 | Ecuador, Quito

239 dagen van huis, Ecuador

Na Peru, was het per bus een makkelijk oversteek naar Ecuador.
We reisden naar Cuenca, schijnbaar één van de meest veilige stadjes van Ecuador.
In de taxi's had je een beveiligingscamera en een paniek knop, die als het goed is aangesloten zaten met de veiligheidsdiensten.
We hebben diverse museums bezocht, maar we moesten wel op tijd terug in onze Hostel zijn, om de Champions League Finale te kijken!
Ecuador is verassend, relatief duurder dan Bolivia en Peru. Het was deze avond voor het eerst dat we weer zelf gekookt hadden, sinds de 1e dag in Bolivia en de laatste dag in Peru!

De volgende dag waren wij op weg naar de grootste stad van Ecuador, Guyaquil.
Eenmaal aangekomen was het even onderhandelen met diverse taxi chauffeurs, want de eerste vroegen Gringo prijzen voor een rit naar onze Hostel.
Aangekomen, namen wij al snel een lokale bus richting het centrum, waar we terecht kwamen bij een parkje genaamd, Leguanen park...
Niet voor niets die naam, want er liepen wel 100 leguanen vrij rond!
Na een hapje Chinees en een wandeling langs de boulevard liepen we terug naar de Hostel, want s'avonds werd ons afgeraden nog buiten te zijn.
Het was de volgende ochtend dat we richting de kust vertrokken. Op 4min. na hadden wij onze bus gemist, maar we konden direct een ander bus nemen en dan
via een ander dorpje op ons bestemming komen, Puerto Lopez!

Het was sinds een tijdje dat we vooraf geen Hostel geboekt hadden, dus eenmaal aangekomen was het even rond zoeken.
Iets waar we inmiddels geen voorkeur aan hebben haha. Maar zo kwamen we wel op een mooi plekje terecht waar de hutten gemaakt waren van Bamboe.
Hier hadden we de kans om een tour per boot te nemen, waarbij we o.a. walvissen zouden kunnen spotten.
Maar na navraag hier en daar werd ons verteld dat het nog zo 15 dagen te vroeg was.
Dat het bijzonder zou zijn rond dit tijdstip 1 te spotten, dus helaas werd het geen walvissen spotten.
We hebben gerelaxt op het strand, met vissersboten als uitzicht. Waar ze vroeg in de morgen hun vangst kwamen verkopen.
Het was een vis dorpje, dus dat moest geproefd worden. Waar Marcus niet eerder zo lekkere vissoep gegeten heeft.
We hadden lappen vlees gekocht voor het avondeten, waar Marcus een mini BBQ gevonden had en die toen is gaan gebruiken. Er waren geen kolen, maar er lagwel bamboe haha, dat werkte ook.
Vanwege een fout die gemaakt was vanuit de Hostel, kregen wij een upgrade van kamer, yeah!
Er viel niet veel daar te doen, dus besloten wij te vertrekken naar de hoofdstad van Ecuador, Quito.
Een rit van 12 uur, die s'avonds zou vertrekken.
Maar in plaats van de dag hier te besteden, besloten wij een andere stad te zien,
door s'ochtends te vertrekken en dan s'avonds daar de bus naar Quito te pakken.

We kwamen aan in Manta, gelegen aan de kust. Waar we gelukkig onze backpacks achter konden laten bij het busstation.
Vanaf nu werd het 11 uur rondneuzen. We liepen naar de kust toe, waar de golven rood gekleurd waren. Hoe deze kleur?
Dat kwam van schoongemaakt vis vandaan. In de verte kon je tientallen visboten spotten. Dit trok vele vogels waaronder de grootste groep pelikanen die wij tot
nu toe gezien hebben. Langs de kust kwamen diverse hun gevangen vis aanbieden, de zwaardvis was de grootste vangst die we konden zien!
Eenmaal s'avonds, was het reizen naar de hoofdstad, Quito!

Rond 06.00 in de ochtend kwamen wij aan. We besloten de Metrobus te nemen. Zodra de deuren opende, was het duwen trekken en proppen!
We konden er om lachen hoe iedereen de bus probeerde in te stormen, maar het was wel een gekkenhuis(bus).
Aangekomen bij ons Hostel, was het letterlijk één van de Hostel buren uitzoeken.
Niet eerder zagen we zoveel Hostels in één straat. Het werd douche, ontbijten en het centrum in.
We kwamen uit bij het Presidente huis, waar we een rondleiding kregen. Niet gek lang geleden ontmoete Marcus voor het eerst iemand uit dezelfde staat/stad als waar hij geboren is, Denver, Colorado.
Dit keer ontmoeten wij twee gasten die ook daar vandaan komen! Deze dag begon La Copa America, een Latijns Amerikaans voetbaltoernooi. Met ze 4'n, keken wij de openingswedstrijd in een bar, Chili vs Ecuador.
Een verloren wedstrijd voor Ecuador, maar de support en pret was vol aanwezig!

Een nieuwe dag, een nieuw avontuur. Niet ver van de hoofdstad vandaan, maakten wij een dagtrip naar Mitad del Mundo, het midden van de Aarde!
De evenaar verdeelt de aarde in Noord en Zuid halfrond. Ecuador is één van de landen waar de evenaar overheen loopt. Het land is dan ook naar de evenaar genoemd (equator).
Op de weegschaal waren we spontaan 1 Kilo afgevallen. Het schijnt dat je daar 1 kilo minder weegt dan elders. Eenmaal terug waren we weer 1 Kilo zwaarder :P

Weg van de stad, waren we op weg naar de bergen, gelegen in het dorpje genaamd Mindo.
Ook hier kon je uit tientallen hostels kiezen, maar de eerste aantal Hostels waar we aanklopten, zaten vol!
We kwamen uiteindelijk in een heel mooi Hostel terecht. Een eigen hut waar als je door de ramen naar buiten keek, diverse soorten vogels kon bekijken die
kwamen eten van de vele bananen die daar gelegd werden voor ze.
We hebben diverse plekken rondom het dorpje bezocht,
watervallen waar we via een kabelbaan eerst naar de overkant van de berg werden gevoerd, een vlindertuin waar we diverse rupsen/cocons/vlinders hebben gezien, een chocolade tour waarbij we het proces van/tot hebben gezien en aan het einde 100% cacao hebben geproefd (BAH! BITTER haha!),
maar met toevoeging van suiker en melk was de brownie die we mochten proeven GEWELDIG HEERLIJK!
Maar wat voor ons het mooiste was, was een bezoek aan de achtertuin van een man zijn huis.
Hier werden dagelijks 200 bananen en aan 2 kilo suikerwater neergelegd voor de diverse tientallen vogels, o.a. tucans en ontelbare kolibries!

Wist jij?
Dat Kolibries de kleinste vogels ter wereld zijn,
afhankelijk van zijn grootte, 15 tot 80 slagen per seconde maakt,
de nectar vanuit de bloem likken met hun tong .... ongeveer 13 'likken' per seconde ... alles bij deze vogeltjes gaat in superspeed!

Het was na deze mooie plek weer terug reizen naar Quito, de hoofdstad.
Om vervolgens direct een ander bus richting het Noorden te pakken, op weg naar het stadje Otavalo.
Hier bleven we maar 1 nacht, waar we niet veel beleefd hebben, anders dan een hapje eten tijdens een voetbalwedstrijd van het La Copa America toernooi :)
Het was een tussenstop voor onze volgende bestemming, het volgende land...

... COLOMBIAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

We (weten) dat we niet verder door Zuid-Amerika gaan reizen na Colombia, we hebben wel een idee, maar het staat nog niet vast dus we kunnen het nog niet hardop gaan roepen.
Wordt het Centraal-/Noord- Amerika of misschien wel Azië of terug naar Nederland?

Wat wel zeker is, is dat we meer hebben genoten van Ecuador dan we vooraf verwacht hadden.
Het was prijzig maar ook beter ontwikkeld dan we in gedachte hadden. Zoals elk land zijn er bepaalde plekken waar je extra voorzichtig moet wezen, dat zijn we dan ook. Zo hebben wij wederom reizigers ontmoet die te maken hebben gehad met (een) beroving(en). Wij kunnen gerust melden dat wij Ecuador moeiteloos doorheen gekomen zijn,
safe and well. Niks is afgenomen, we hebben alleen maar ontvangen, wederom prachtige ervaringen!

Liefs desde Ecuador xx

Mitsy & Marcus

• 04 Juli 2015 - 08:50

Jeroen:

Hoi Mitsy&Marcus,

Wat zijn jullie aan een geweldig avontuur bezig, echt super!!
    Ben een beetje jaloers haha.
    Nog veel reis plezier en een dikke knuffel.

Jeroen

• 04 Juli 2015 - 09:16

Aad:

Wij zijn ook heel benieuwd wat het gaat worden.........
    Doe voorzichtig en blijf genieten!
    liefs van Aad!

• 04 Juli 2015 - 14:08

Helma:

Geweldig! !!! Wij zijn heel benieuwd naar het vervolg! !

• 04 Juli 2015 - 22:01

Silvia Van Spaandonck:

Heel leuk verslag!!!!! Doen jullie voorzichtig en let goed op elkaar!ben benieuwd wat jullie volgende doel is GROETJES

• 04 Juli 2015 - 22:14

Marijke:

Wat een bijzondere ervaring doen jullie op samen op deze reis!
    Een geschenk ook dat wij eraan mogen deelnemen...bedankt hiervoor!
    Wens jullie een mooie 'Colombia-tour' en ja, daarna 'verlaten' jullie voorlopig Zuid-Amerika,
    dat zo te merken jullie harten 'veroverd' heeft!
    13 juli wordt een 'historische dag', want dan land jij Marcus - deze keer samen met Mitsy - in jouw geboorte-stad! Raymond en Aaron zullen er een week later ook zijn...dus dat wordt een familie-festijn!
    Geniet van elkaar en met elkaar!
    Liefs, Marijke

• 04 Juli 2015 - 22:30

Berna Van Gaalen:

Bedankt weer voor dit mooooie verslag, geweldig!!!
    nu hebben jullie me wel heulll nieuwgierig gemaakt! toch naar de Verenigde Staten???
    groetjes en wat t ook wordt, t is allemaal goed als jullie maar voorzichtig blijven!
    dikke kussen uit Naaldwijk XXXXXXXXX

• 09 Juli 2015 - 15:44

Christina En Alex:

Hallo reizigers
    Wat een geweldige verhalen weer!
    We genieten weer met volle teugen!!
    Stay safe and continue to enjoy yourselves!!
    Liefs van Alex en Christina

• 10 Juli 2015 - 15:16

Shelley En Dave:

Wat een prachtig verhaal zeg!!
    Wat beleven jullie een hoop, geniet ervan!!
    Van alles wat jullie tegen gaan komen!!

1 ding is zeker het wordt weer een heel ander avontuur! !!

Heel veel liefs

Dave en shelley