423 dagen van huis, Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu 423 dagen van huis, Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu

423 dagen van huis, Costa Rica

Door: Mitsy & Marcus

Blijf op de hoogte en volg Mitsy

16 December 2015 | Costa Rica, San José

423 dagen van huis, Costa Rica

Van Zuid, naar Noord naar Centraal-Amerika, daar zaten we dan ineens, op Costa Rica!
Een land die vooral hoog op Mitsy's lijstje stond gepland.
We waren geland op San José, een chaotische stad zoals omschreven wordt, zo hebben wij dat ook ervaren.
Wij zijn zelfs een keer uit een taxi gestapt omdat er te veel auto's waren en lopen sneller zou zijn.
Als hoogtepunt van ons bezoek aan de hoofdstad, het spotten van een kolibrie nestje met 2 eitjes!

Vooraf hadden we geen planning waar we als volgt heen zouden gaan, dat werd allemaal last min. bedacht.
Wij kozen voor het Noorden. Wij kwamen aan op La Fortuna, waar we direct aangesproken werden door local's die ons een toer naar
de bekende vulkaan probeerden te verkopen. Toen 1 hoorde dat wij uit Nederland komen, ging hij direct zijn werkgever halen.
Waarom? Omdat zijn werkgever een Nederlander bleek te zijn! Hij vertelde dat wij geluk hadden,
want toen wij aankwamen konden wij de hele vulkaan zien. Iets wat normaal gesproken niet kan.
Dat bleek ook zo te zijn, want de gevolgde 2 dagen incl. een tour naar de vulkaan, hebben wij vanwege de wolken de vulkaan niet meer kunnen zien.
Wel hebben wij s'avonds na de tour kunnen genieten in een rivier dat verwarmd wordt door die vulkaan.
Wat een hoogtepunt van deze plek kon worden, was voor ons net niet.
Op de terug weg hebben sommige van onze groep kunnen genieten van een bijzonder moment, het zien van een Jaguar!
Mitsy en ik keken HELAAS de verkeerde kant op, op het moment dat hij voor ons auto overstak.
Onze gids zag hem voor het eerst in 5 jaar sinds hij daar werkt.

Hier en daar kwamen wij al meerdere Nederlanders tegen.
Maar waar het echt opviel, werd de volgende plek op Monteverde. Waar we met 9 Nederlanders in dezelfde Hostel zaten.
De Randstad: mensen uit Utrecht,Amsterdam,Den Haag, Rotterdam (en Leiden)!
Om het nog gekker te maken, bleek Marcus een koppel te herkennen, dat klopte want het meisje kenden Marcus zijn neef en nichtje!
Een origineel moment was het beklimmen van een boom, die helemaal hol van binnen was en we daardoor zo naar de top konden klimmen.
Waarvoor we hierheen zijn gekomen, was een bezoek aan het Monteverde Cloud Forest Reserve.
Het gaf een heel gaaf gevoel om tegelijk door wolken,regen, wind en modder te lopen. Om dan halverwege de jungle ook over een loopbrug van 100m te kunnen rennen.
Dat Marcus het spel RISK sinds de VS meesjouwt bleek niet voor niets te zijn, want met zoveel kaaskoppen in dezelfde Hostel, moest er wel een potje gespeeld worden.
Met 6 spelers, werd de winnaar uiteindelijk niemand minder dan onze Mitsy! Een mooi afsluiter, want de volgende dag vertrokken wij naar onze volgende bestemming.
Het scheelde ons enorm wat reistijd, want we kregen een lift van onze Franse amigo Romain, merci boekoe!

Aangekomen in Quepos, hadden wij vanuit onze Hostel zicht op the Pacific Ocean, met s'avonds een prachtig zicht op zon's ondergang.
Het was in de druk bezochte Manuel Antonio Park, waar wij 6 uur gelopen hadden en hier de meeste dieren hebben gespot.
Met als hoogte punt een Luiaard, zie foto's.
Later, zijn wij samen met andere backpackers gaan lopen naar the secret waterfall . Ons was verteld dat het op 10min. lopen was, dat bleek 45min te zijn.
Maar het was het waard, want hier is Marcus voor het eerst van een klif in het water gesprongen, het was geweldig om te doen.

We reisden verder door naar het Zuiden, waar we aankwamen op Domincal.
In het Lonley Planet Book hadden wij gelezen dat je hier niks te zoeken had als je niet kwam surfen of chillen in een hangmat.
Toch gingen wij erheen, want vanuit Dominical wilden wij 2 uitstapjes maken.
Zo zijn wij eerst naar het plaatsje Uvita geweest waar we het Marino Ballena National Park bezochten.
Hier konden wij tijdens laagwater de Punta Uvita Whale Tail (Walvisstaart) belopen, waarom dit zo heet zie foto's.
Maar we moesten wel op tijd teruglopen, want het water kwam steeds hoger, tot er geen walvisstaart meer zichtbaar was en het niet meer te belopen was.
We konden op het strand genieten van brulapen die tussen de palmbomen om ons heen klommen en rood,geel, blauw Macaw's die rondvlogen of lawaai maakten vanuit de palmbomen.

Onze 2e uitstapje was naar de Nauyaca Waterfalls, waar we een volledige karkas vonden tussen de rotsen.
Wat het was wisten wij niet precies, maar het leek op een katachtige soort.
Iets wat wel op het nippertje nog leefden, waren kikkervisjes.
We kwamen honderden kikkervisjes tegen die in een klein klein poedeltje van water zwommen. De zon scheen er vol op en het meeste water was al verdampt.
Meerdere kikkervisjes waren al rondom het plasje uitgedroogd. Als jullie Mitsy goed kennen, dan kan je al voorspellen dat zij besloot Natuur te verstoren, door de kikkervisjes te redden!
Ze maakte een dieper gat met meer water en meer ruimte voor alle kikkervisjes. Pas nadat Mitsy vrij zeker was dat ze het zouden overleven, was het genoeg.

Nog 1 plek om te bezoeken voordat we door zouden reizen naar het volgende land.
Vanuit het westen zijn wij van the Pacific Ocean direct door gaan reizen naar Puerto Viejo in het oosten, waar we toen 1min lopen van the Caribbean Sea lagen.
Het was hier voornamelijk uitrusten en terugkijken naar onze afgelopen tijd in Costa Rica, want vanuit hier staat alweer Panama voor de deur!

Costa Rica is een prachtig land, met veel groen en wildlife, iets waar wij veel van houden.
Het was voor ons het duurste land tot nu toe, alles leek wel x2 in prijzen, maar het was het meer dan waard.
We hebben enorm genoten van dit land en zouden het zeker aanraden, a must see.
De local people zijn erg vriendelijk en behulpzaam waardoor je goed op je gemak voelt.
Het was tevens het land waar we de meeste Nederlanders tegen gekomen zijn, voornamelijk groepen die een aantal weken op vakantie waren via een reisorganisatie.
Eigenlijk was het zelfs bizar hoeveel Nederlanders we telkens weer tegen kwamen en het juist raar was als we géén NL'r ergens tegen kwamen.

We hebben wederom gezocht, gevonden en ervaren.

Op naar Panama!

ZIE FOTO'S:

• 10 Januari 2016 - 22:44

Berna Van Gaalen:

GE-WEL-DIG 2!!
    zo ken ik je weer mitsy, de dierenredder!!
    groetjes en tot snel!!
    xxxxxxxxxxxx

• 10 Januari 2016 - 22:49

Shelley En Dave:

Wouw klinkt zoo geweldig! !

Moeten we echt naar toe !!

We zijn blij dat jullie weer thuis komen !!

Xxx je zus en schoonbroer