94 dagen van huis, México - Reisverslag uit Saltillo, Mexico van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu 94 dagen van huis, México - Reisverslag uit Saltillo, Mexico van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu

94 dagen van huis, México

Door: Mitsy & Marcus

Blijf op de hoogte en volg Mitsy

23 Januari 2015 | Mexico, Saltillo

Hola Familia, amigos en Yoeri,

Cómo están?
Met ons gaat het super :)!

Vandaag zijn wij (al) 3 maanden en 2 dagen in México, de tijd vliegt!
De afgelopen periode hebben wij van de Mexicaanse cultuur mogen proeven, letterlijk en figuurlijk.
Wij hebben verschillende feestdagen mogen meemaken, zoals:
Dag van de Doden, waar altaren werden gemaakt voor een geliefde om hen te eren/herdenken,
Mexicaanse Revolutie, waar er een parade werd gehouden in het centrum van de stad,
Verschijning van de Maagd van Guadalupe, de beschermheilige van México en natuurlijk Kerst en Oud&Nieuw (Navidad y Año Nuevo),
waar we met de familie het Nederlandse cadeautjes kerstspel gespeeld hebben en met Oud&Nieuw Hollandse oliebollen gebakken hebben!

Waar vooral veel gegeten werd met de feestdagen. Marcus is rond de 3 kilo zwaarder geworden omdat hij +/- 70 tortillas per week eet!
Ze eten bijna overal tortillas bij, zelfs bij de spaghetti!
Mitsy is wat minder fan van de Mexicaanse keuken en vind wat afwisseling wel lekker en niet elke dag tortillas,
voor haar als ontbijt cruesli en yoghurt i.p.v. ei met bonen.

Saltillo is een stad waar je heel duidelijk het verschil tussen rijk en arm kunt zien.
Waar sommigen hun baan op kantoor of elders hebben, zijn andere op straat tussen de auto's aan het bedelen of proberen iets te verkopen.
De kinderen hebben de mogelijkheid om naar school te gaan, zo niet dan moeten zij werken.

Zo hebben wij een 4 jarige kinderfeestje meegemaakt, in een afgehuurd kinder speelparadijs met veel lekkers en de traditionele piñata.
Maar ergens anders een verjaardag van een 4 jarige waar geen ballon te zien was.

De kosten in een supermarkt zijn vrijwel gelijk als in Nederland. Maar hier kan je voor 2 euro naar de bioscoop.
Een volle tank kost rond de 25 euro. Cola is de meest gedronken frisdrank hier en is zelfs goedkoper dan limonade.

Mexico is van de kleuren, dat zie je overal in terug.
De gekleurde huizen, de gekleurde kleden (Sarape) en zelfs de graven op de begraafplaatsen zijn gekleurd.

Wij zijn voor een Mexicaans bruiloft naar Mexico City gereisd.
Waar een Mexicaans orkest (Mariachi) was, uiteraard hebben wij een poging gedaan op de dansvloer.
Pas na een aantal shotjes tequila begon het ergens op te lijken, Jiiiiihaaa!
De volgende ochtend zijn wij vertrokken naar Basilica of Guadalupe (Onze Lieve Vrouw van Guadalupe).
Een kerk waar maximaal 40.000 mensen naar binnen kunnen. Het is op Rome na het meeste bezochte christelijke reisplek.

Op 31 jan. 2014 is Marcus zijn vader op bezoek geweest.
We zijn met hem naar de bergen gegaan waar zijn vriend een huis heeft staan zonder elektriciteit en stromend water.
Een BBQ op het kampvuur en s 'avonds toen wij naar bed gingen, troffen wij in bed een dode schorpioen aan haha.

In deze periode is ons hart voor American Football gegroeid, doordat o.a. American Football, honkbal, voetbal en basketbal
erg geliefd is onder de Mexicanen.
Jaja we hebben ook fanatiek gesport, hardlopen in een park, gaan bowlen waar Marcus 2x toe won van ieder,
maar waar Mitsy 2x toe won met squash van 4 jongens haha.

Zo zijn wij voor de aanvraag voor Marcus zijn Mexicaanse ID om 06.30 in de rij gaan staan, waar zij om 8.00 open gingen.
Wij stonden als 10e in de rij, maar om 08.00 stonden er +100 man achter ons. Marcus is nu officieel een Mexicaan haha!

Deze laatste paar dagen, hebben wij de tijd genomen om gedag te zeggen tegen een aantal mensen.
We zijn op een school gedag gaan zeggen waar wij medailles mochten uitreiken aan studenten. Waar zij vervolgens om en om met ons op de foto wilden.

Voordat wij naar México vertrokken, verklaarden veel mensen Mitsy voor gek.
Wij zijn niet naïef daarover, maar gelukkig hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld hier in Saltillo.
Wat wel even wennen was, is dat er heel veel politie/militairen rondrijden, contstant met zwijlichten aan en grote geweren en bivakmutsen op. Maar daardoor is de criminaliteit
hier in de afgelopen jaren wel gedaald.
Wel wordt Mitsy bekeken, maar dat komt zoals zij hier zeggen: Ze zien alleen 'een meisje als Mitsy' op televisie.

Voor vele jaren dacht Marcus dat hij een klein familie in Nederland had.
Maar nu weet hij dat hij een groter familie heeft, een familie hier in México.

We zijn hier veel geholpen door vrienden en familie, maar binnenkort zullen wij alles zelf moeten doen.
Wij vertrekken dinsdag 27 januari naar Sao Paulo, Brasil!
Waar wij van plan zijn Carnaval te vieren.

We hebben genoten van onze tijd hier en de ervaring is for het leven meegenomen.

Brazilië, here we come :)!
Muchos saludos!

Xx Mitsy & Marcus

• 23 Januari 2015 - 20:59

Berna Van Gaalen:

Heey hallo Mexicaantjes!!!
    Leuk om jullie verslag te lezen, fijn dat jullie zo genieten, maar ook fijn dat jullie je niet onveilig voelen daar! Mooie foto's ook!!!
    Nu naar Brazil, ja dat wordt idd carnaval, geweldig!!
    Geniet met volle teugen, adios, muchos kusjos xxxxxxxxBerna

• 23 Januari 2015 - 21:39

Helma:

Hoi kanjers...!!! Wat een ontzettend leuk verhaal zeg, ik ben trots op jullie!
    De Spaanse taal kunnen jullie nu spreken, dus jullie zijn nu klaar om te gaan reizen.
    Wees voorzichtig en ga vooral genieten van al het moois wat jullie gaan zien.

Hou van julliexxx Helma

• 23 Januari 2015 - 23:00

Joyve:

Heej m&m,

Leuk om jullie verha te lezen en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan!!! Heel veel plezier en suc6 met jullie reis naar en jn brasilie. Ben erg benieuwd naar de fotos van daar!!!

Groetjes

• 23 Januari 2015 - 23:29

Patrick Den Heijer:

Hoi Marcus en Mitsy, onwijs leuk om ons op deze wijze op de hoogte te houden van jullie ervaringen. Uiteraard zullen wij de komende verslagen ook lezen om te zien wat jullie allemaal meemaken, waar jullie zitten en hoe lang het nog duurt voor jullie terug zijn. Geniet ervan, ervaar alles zoals het komt en hou elkaar in de gaten. We kijken al uit naar het volgende verhaal !!!
    P.S. Die kilo's zijn er bij de Vroege Vogels zo weer af hoor ⚽️

• 24 Januari 2015 - 02:08

Shelley En Dave :

He toppers,,

Al weer 3 maanden wat vliegt de tijd toch he!!

Jullie hebben al heel wat geleerd en nog zoveel landen te gaan!!
    Heerlijk dat jullie zo genoten hebben!!

Prachtig van verhaal en wat hebben jullie al een hoop gedaan , super kick!

Geniet ervan veel plezier in Brazilië ❤️

Liefs Dave en Shelley

• 24 Januari 2015 - 15:06

Walter En Sandra:

Hoi globetrotters! Wat een goed verslag van jullie tijd in Mexico en wat een ervaring hebben jullie daar op gedaan. Fijn om te horen dat jullie daar goed ontvangen en geholpen zijn. Veel plezier in Sao Paulo! (dat was toch ook een speelstad met het WK?) Groetjes van Walter en Sandra

• 24 Januari 2015 - 16:21

Jacqueline:

Lieve Mitsy en Marcus,
    Leuk weer eens van jullie te horen en dat je het steeds nog naar je zin hebt!!!!Nu is het tijd voor een nieuw avontuur en gaan jullie naar Brazilie! Dat zal me wat worden met het grote carnaval daar....!
    Veel liefs aan Carmela ..... goede reis en geniet van alles! Gaan jullie nu ook portugees leren????
    Liefs,Jacqueline

• 25 Januari 2015 - 17:18

Jos Van Loon:

Hallo Marcus en Mitsy,

Leuk weer een verslag van jullie belevenissen te kunnen lezen, en de fotos erbij te kunnen zien.
    In Sao Paulo heeft de congregatie van Monte Oliveto waar ik toe behoor een klooster.
    Voor het geval jullie daar eventueel kontakt mee willen opnemen, het adres etc is

Mosteiro de iN.S. da Esperanca
    Avenida dos Padres Olivetanos, 601
    BR= 03648=000 Sao Paulo

Tel.(0055) 11.3459=9329
    Fax (oo55) 11.2957-2178

email olivetano@uol.com.br - bentoprezo@yahoo.com.br

Bij ons in de abdij is een braziliaanse medebroeder uit dat klooster in Sao Paulo, Don
    Bernardo is zijn naam. Ik heb hem om een tip gevraagd, en hij zegt dat de stad Ouro Preto
    in de staat Minas Gerais bezienswaardig is, een hele oude stad.

Een hele goede reis verder en mooie tijd in Brazilie!

Jos

• 26 Januari 2015 - 02:24

Mitsy&Marcus:

Hola allemaal!
    Bedankt voor jullie reacties, ook erg leuk om te lezen :)!
    Vandaag in Mexico City aangekomen en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeel gelopen en al gezien.
    Wat en hoe volgt in t' volgende reisverslag.

Sandra: Si, Sao Paulo was 1 v.d. plekken van het WK 2014
    Jacqueline: Haha niet van plan dagelijks portugees te gaan leren, we proberen het met de Spaans dat we kunnen, maar hebben just in case wel een taalprogramma Portugees, komt allemaal wel fout :)!
    Jos: Bedankt voor de tip, altijd handig en welkom. Of het gaat lukken weet ik nog niet, hangt van alle keuzes af die we gaan maken, maar dat merk je van zelf, muchas gracias :)!

Saludos xx

Mitsy & Marcus

• 03 Februari 2015 - 20:33

Monica Van Loon:

Lieve Mitsy en Marcus.
    Wat gezellig om weer eens zo n leuk reisverslag van jullie te lezen!
    De eerste 3 maanden al zoveel gezien en beleefd..en dan te weten dat er nog zoveel (reis)ervaringen in het verschiet liggen!
    Veel plezier in Brazilië, pas goed op elkaar en bedenk maar dat jullie het vanaf nu dan wel zonder de hulp van the big mexican family moeten doen ,maar dat jullie inmiddels ook al veel meer "reis-wijsheid" hebben opgebouwd! Wij volgen jullie reis hier op afstand met veel plezier!
    Liefs Monica