189 dagen van huis - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu 189 dagen van huis - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Mitsy Zalm - WaarBenJij.nu

189 dagen van huis

Blijf op de hoogte en volg Mitsy

26 April 2015 | Argentinië, Mendoza

189 dagen van huis, Argentinië

Hola Familia en Amigos!

Wij hebben van één en ander gehoord hoe het gaat bij het thuisfront, voornamelijk dat het weer in NL beter wordt haha!
Dat het goed gaat met jullie en ons nog steeds missen :)
Met ons gaat het top,geweldig,super en we zijn blij dat wij dit samen meemaken <3
Dit reisverslag gaat over Argentinïe dat begonnen is in, Buenos Aires.

We kwamen aan in onze Hostel, vlakbij de breedste straat ter wereld:
Av. 9 de Julio. Waar we nog geen 45min. waren en al konden genieten van een Argentijnse steak!
We zijn niet eerder zo veel Nederlanders tegengekomen als in Argentinië. Waar we samen met een Nederlands meisje Annouk,
de voor ons meest indrukwekkende begraafplaats hebben bezocht, op zoek naar het graf van Evita Perón.
Waar we later pas erachter kwamen wie deze vrouw was. We zijn erg geboeid geraakt over de geschiedenis van het land.
Voornamelijk wat er afspeelden tussen 1976 en 1983, tijdens een militaire dictatuur.
In die periode verdwenen ruim 30.000 politieke tegenstanders en werden velen gevangen, gemarteld en/of gedood.
Nog altijd demonstreren Moeders elke donderdagmiddag om aandacht te vragen voor hun nog altijd vermiste kinderen.

Cambio cambio, doller doller, hoor je constant als je in een bepaalde straat loopt van Buenos Aires, dat bekend staat om zijn onofficiële wisselkoers. Het voelde in het begin raar en het geeft een illegaal gevoel. Maar het is zo illegaal dat de
onofficiële rate in de krant staat! 12 pesos tegenover de officiële rate van 8 pesos per $US. Zoals vele zeiden, het stomste wat je kan doen is geen $US meenemen naar Buenos Aires. Wel moet je de lappen controleren, want ze willen zo nu en dan wel nep briefje(s) meegeven.

Het land van de Tango, dus een lesje mocht niet ontbreken . Na 2 uur konden wij genieten van een fles wijn en hebben wij gekeken naar gevorderden op de dansvloer, met een live band op de achtergrond. Afgesloten met een tango dans van professionals, bijna even goed als ons...
Dankzij Bart, hebben wij vrienden van hem ontmoet die ons uitgenodigd hadden voor een drankje of twee. Samen met een Argentijn,Chileen en een Mexicaan zijn wij naar een studentenfeest gegaan waar we lokale drankjes hebben kunnen proeven, om met een honing biertje af te sluiten in een bar.
Een Argentijnse voetbalwedstrijd was ook een bezoekje waard, waar we een wedstrijd gekeken hebben in het Estadio Diego Armando Maradona. Waar het thuisploeg dit keer verloor en wij zo ook een keer teleurstellende fans hebben meegemaakt en hun uitingen naar de scheidsrechters.
Maar het hoogtepunt was dat Guido de Argentijn, ons de volgende avond uitgenodigd had voor een BBQ. Iets wat ze in Argentinië minimaal elke week met vrienden/familie doen!
Nos steeds is het na-genieten :) Gracias Amiiigo'ssss!

Met de nachtbus naar de 2e grootste stad gereden, Cordóba.
Waar we als eerst het museum van Ernesto Ché Guevara House hebben bezocht. Een huis waar hij grotendeels van zijn jeugd is opgegroeid,
in een stad dichtbij genaamd, Alta Gracia.

De volgende stad werd Mendoza, o.a. wel bekend om zijn wijnen. Met een gehuurde fiets zijn wij verschillende
wijngaarden af gegaan om hier en daar diverse wijnen te proeven. Ook hebben wij de druiven mogen proeven, kleiner dan die wij gewend zijn,
maar de lekkerste druiven die we ooit gegeten hebben!
Na een dag intensief geproefd en gefietst te hebben, was het tijd voor een relax momentje haha. Waar? Een uur rijden van de stad,
waar diverse warm waterbron baden lagen, met de bergen om je heen en de zon schijnend op je gezicht.
In Mendoza zijn wij vrienden geworden met een lokale Argentijn, Pablo. Die samen met zijn neef ons uitgenodigd hadden voor een tour door één van de wijngaarden.
En voor s'avonds een welgeliefde BBQ , wij zeggen geen nee tegen een BBQ!
Voor onze laatste avond in Argentinië, is Pablo naar onze Hostel gekomen, waar wij met een groep mensen samen gegeten hebben en konden genieten van een 5 liter fles wijn.
Waar we met 4 man de avond afsloten in een bar, proost!

Inmiddels zijn wij 5 dagen in Chili, waar foto's/verhalen volgen.
Maar in tegenstelling tot de vele nachtbus ritten die wij nemen, was de rit naar Chili het mooiste. Waarom? Omdat deze rit overdag was,
van Mendoza naar de hoofdstad van Chili, Santiago. Wij reden langs en door de bergen heen. Waar we bij de immigratiegrens voor het eerst een piste met sneeuwliften voor wintersporters leeg en bergen vol rotsen, zonder sneeuw zagen. Het was ook nog niet zo koud geweest tot dit punt.

Hoe dan ook, wij hebben niks te klagen, anders dan dat de tijd vliegt!
Wanneer we terug komen is nog niet bekend.
Welke landen wij nog willen bezoeken is duidelijk tot Bolivia en Peru, waar Ecuador en Colombia ook in gedachten zijn.
Maar wat wij geleerd hebben is dat een beslissing gemaakt kan zijn en 5 min. voor vertrek nog kan veranderen, letterlijk!

Vanuit Chili een dikke kus en knuffel voor iedereen Xx
Als er vragen zijn, tips/tops of wat dan ook, dan kunnen jullie ons bereiken via of via via :)!

Love,

Xxxxxx Mitsy & Marcus

• 27 April 2015 - 20:45

Nel:

Hola. Wat leuk om weer eens wat te lezen. Het klinkt vaak zo bekend. Vele dingen die Bart oom heeft gezien,gezien.
    Op naar jullie volgende mooie avonturen. Veel plezier e muchos besos

• 27 April 2015 - 22:56

Berna Van Gaalen:

Heey Hola, bedankt voor dit leuke verslag!!
    Jullie houden ons heeeeel goed op de hoogte, ga zo door!
    Jullie zien heel veel mooie dingen en beleven van alles, das mooi!
    Geniet maar lekker!!
    Groetjes vanuit Naaldwijk, van Berna en Theo xxxx

• 28 April 2015 - 16:50

Helma:

Hola Hola......super kanjers!!!

Echt weer een heel leuk verhaal zeg..

Jullie worden toch geen alcoholisten daar??

Van opa en oma vd Meer krijgen jullie een dikke kus en de groeten

XXXX Helma

• 15 Mei 2015 - 03:19

Angela:

Lieve Mitsy en Marcus,

Wat hebben jullie weer onzettend veel meegemaakt de laatste tijd !
    Leuk dat jullie de tango hebben leren dansen, weer zoveel nieuwe mensen hebben ontmoet en dan al die leuke bbq uitnodigingen.
    Het gaat jullie toch geweldig af daar fijn om dat zo te lezen !

Veel plezier in Bolivia !

Liefs

Mama Angela

• 20 Mei 2015 - 16:56

Christina En Alex:

Ola

Wat een geweldige reis maken jullie!! En wat een leuke foto's!!
    Continue to enjoy yourselves!!

Liefs van Alex en Christina